Avret nedir, kaça ayrılır?
Avret kadın ve erkeklerin vücudunda şer'an örtmesi gereken yerlere denir. 3'e ayrılır. Namaz, Nazar (bakmak) ve Lems (tutmak)...
Ayak da avret değil diye geçer ancak dışarı açmak haramdır.
Şafii mezhebinde namazda da örtmek gerekir ancak Hanefi mezhebinde ayağı namazda belli yere kadar (bilek kemiğinin altı) açmak serbesttir, kimi alim sadece üstü der, kimi altı. Ancak netice itibariyle genelde cumhur ulemasının görüşü esas alınır. Bazı kere de imameynin.
Namazdaki avret ve dışarıya çıkarken örtülmesi gereken avret farklıdır.
Ayrıca şunu da açıklığa kavuşturalım. Türkiyede insanların çoğu Hanefi, birazı da Şafii mezhebindendir. Hanbeli ve Maliki mezhebini tercih eden kimseler çok çok çok nadir olur. Buna göre de genelde bir duruma önce Hanefi, sonra eğer farklıysa şafii hükmü verilir.
1. Hanefi ve Maliki mezheplerine göre kadının yüzü ve elleri avret değildir. Dışarıda ayağı avrettir.
2. Şafii ve Hanbeli mezheplerine göreyse üçü de avrettir.
Hanefi bir kimse, Şafii mezhebinin hükmünü alamaz. Bu sebeple Ahmed bin Hanbelin "tırnaklarına kadar avrettir" hükmü Hanefi mezhebindeki biri için diğer hükümler gibi geçerli değildir.
İslam fıkhına göre Nur suresi 31. Ayette Allahü teala "...Kadınlar ancak zahir olan yerlerini açsınlar..." Diye geçen bir kısım vardır. Buradaki zahirden kastı siz biz anlayamayız. İslamın ilk müctehidlerinden ve sahabe-i kiramdan olan İbni Abbas (ra) buradaki zahire "Kadının süs mahalleri, yani elleri ve yüzü" demiştir. Dışarı avretinde ayak gösterilmez.
Eline dışarıda ihtiyaç duyar, alışveriş yapar ve evli olduğunu ima eden yüzüğü aşikar eder diye. Yüzü de tanınması için.
NOT: Dışarıda ayaklar hariç ellerini ve yüzünü açmasına ruhsat vardır. Kapatmak FARZ DEĞİLDİR. Ancak şöyle bir mesele daha var ki; İbni Abidin (ra) "Eğer zaman, fuhşiyatın yaygın olduğu fitne zamanıysa, yüzü ve elleri kapatmak her ne kadar farz olmasa da fitneye sebep olmamak ve düşmemek için vaciptir." Demiştir. Yine İbni Abidin (ra) ve müteahhir ulema der ki; "Kadınların fitne zamanında yüzünü dahi tanınmasına engel olmayacak şekilde kapatması gerekir." Bu mevzu Reddül Muhtar adlı fıkıh kitabında açık ve net şekilde geçer, araştırabilirsiniz.
Yüzden kasıt, Saç bitiminden çene altına kadar olan kısımdır. Elden kasıt bilekten parmak uçlarına kadar olan kısımdır. Ayaktan kasıt parmak uçlarından aşık kemiği denilen bilek kemiğinin altına kadar olan kısımdır.